·
Keskustan menosäännön vaikutukset
·
Julkisen talouden tuottavuus
·
Pääomarahaston perustaminen yritysten tueksi
Tässä on vielä muutama sana ajankohtaisista asioista ennen
euroasiaa. Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä piti oppositiopuolueen äänellä
linjapuheen Suomen taloudesta viikko sitten Helsingissä. Puhe oli virkistävää
vaihtelua puolueiden viimeaikaisiin talouslöpinöihin nähden. Puhe käytti
jenkkilässä trendikästä kymmenen vuoden aikajanaa valtiontalouden tarkasteluun
ja piti sisällään jopa hieman republikaanisia piirteitä, mutta pääosin
positiivisessa mielessä. Diplomi-insinööri Sipilä esitteli joulun välipäivinä
askarrelleensa politiikan kakkaran (fiksu nimi vie pilailulta parhaan terän) ja
puoluejohdon suunnitteleman menosäännön valtiontalouteen.
Kertauksena Sipilän menosääntö, mikäli on mennyt ohi:
”…valtion menot voivat lisääntyä korkeintaan 60 % talouskasvun
mukanaan tuomasta valtion tulojen reaalikasvusta. Tulojen kasvusta 40 % käytetään
alijäämän paikkaamiseen.” -Juha Sipilä (2.2.2013)
Lisäksi menosäännössä pysyminen edellyttää Sipilän mukaan
julkisen talouden tuottavuuden parantamista yhdellä prosentilla vuosittain. Hän
antoi myös ymmärtää menosäännön toimivan hyvin, mikäli saavutetaan vähintään
kahden prosentin vuosittainen talouskasvu (reaalinen bkt:n muutos). Talouden
sakatessa, tuottavuustavoitteista jäädessä tai syvän talouskriisin uusiutuessa
menosäännöstä pitäisi Sipilän mukaan poiketa.
Karkealla laskutoimituksella saan edeltävillä oletuksilla
kutakuinkin Sipilän lupaaman budjettitasapainon kymmenen vuoden aikavälillä.
Talouskasvu ja yhden prosentin vuosittainen tuottavuuden kasvu julkisella puolella
eivät kuitenkaan synny tyhjästä. Mielestäni valtiontalouden hoidon pitäisi olla
ennakoivaa ja tarvittaessa nopeastikin sopeutuvaa. Sopeutuvalla en tarkoita
nykyistä tiukan talouskurin aikaa eli verojen korotuksia ja menojen
leikkauksia. Siksi Sipilän ehdottama pysyväisluontoinen sääntö ei sinänsä
ensiajatuksena lämmitä, mutta ehkä se on enemmän poliittista realismia ja oma
näkemykseni vain utopiaa.
John Maynard Keynes kirjoitti jo vuonna 1937 yhä avoimessa
markkinataloudessa toimivan säännön: ”Nousukausi, ei lama, on oikea aikatiukalle talouskurille valtiontaloudessa”. Siinä mielessä menosääntö sopii
talouspolitiikan työkaluksi nousukaudella. Taantumassa ja pahimmillaan lamassa
se olisi myrkkyä. Ihannetilanteessa nousukauden säästöillä mahdollistetaan
julkisen talouden kasvattaminen taantumassa, jotta valtiontalous saadaan uuteen
nousuun eikä massatyöttömyyttä synny. Oikean suuntaista ehdotusta Sipilältä,
joskin oikeampi aika menosäännölle on lähempänä kolmen tai neljän prosentin
talouskasvua kuin kahta.
Julkinen talous tarvitsee kipeästi tuottavuuden parannusta
kuten alla oleva kuva osoittaa. Ennen kuin ristiinnaulitsette julkista
taloudenpitoa, ei kuva tarkoita suoraan sitä, että julkinen tuotanto olisi
täysin surkeaa. Esimerkiksi yksityisen sektorin selkeästi kovempi tuottavuuden
kasvu on osaltaan nostanut myös julkisen puolen palkkoja ja vaikuttanut näin
ollen negatiivisesti julkisen puolen tuottavuuteen.
Sipilän puheessa oli muitakin kannatettavia ajatuksia kuten
työurien pidentäminen niin alku-, keski- kuin loppupäässä (ei sikäli uutta), yrittäjyyttä
tukevan pääomarahaston perustaminen ja hienosti sanottuna vastuunoton
lisäämistä toimeliaisuuspaketilla.
Varsinkin Sipilän esittämää pääomarahastoa tarvitaan Suomen
kaltaisessa taantumasta hitaasti toipuvassa maassa. Suomi on kansantaloudellisesti
jonkin asteisessa likviditeettiansassa, jolloin yritysten on vaikea saada
yksityiseltä puolelta rahoitusta. Tällöin valtion pitäisi astua kuvaan. En
kannata yleisesti valtion suoria tukia yrityksille, mitä Sipiläkin kuvaili
sanoessaan, että valtion ei pidä valita voittajia. Tapa, miten pääomarahasto
toimisi, olisi tärkeää. Joskin en nyt
näkisi suurta ongelmaa, mikäli rahasto sijoittaisi etenkin vihreään talouteen
ja mahdollisesti energiariippuvuutta vähentäviin yrityksiin. Tärkeintä
tällaisella rahastolla olisi mielestäni kasvuyritysten ja työllisyyttä
parantavien yritysten tukeminen.
Yleisellä tasolla Sipilä sanoi, että yrityksiin
sijoittamisen pitää olla vähintään yhtä houkuttelevaa kuin asuntosijoittaminen.
Välittömänä toimenpiteenä hän esitti luovutustappioiden vähennysoikeutta muista
pääomatuloista. Poliittisesti epäsuositusta asuntolainojen korkovähennyksen
edelleen rajoittamisesta hän ei maininnut mitään, mikä olisi mielestäni tarpeen
myös vuokra-asuntotilanteen parantamiseksi. Joskin hän esittää hyvin ns.
yleishyödyllisien vuokra-asuntojen rakennuttajien määräyksien höllentämistä,
jotta markkinoille vapautuisi lisäpääomia uusiorakentamiseen.
Sipilän toimeliaisuuspakettiin sisältyy hyvänä ajatuksena
työttömän mahdollisuus tienata ainakin 300 euroa kuukaudessa lyhytaikaisilla
töillä ilman, että työttömyysturva heikkenee. Työttömien työntekoa koskevista
joustoista on puhuttu politiikassa 90-luvun lamasta lähtien, mutta tekoja ei
juuri ole ollut. Myös kotitalousvähennystä Sipilä ei ainakaan olisi
rajoittamassa. Tosin aktiivinen alkoholipolitiikka ei kuulosta ihmisten
vastuunottoa lisäävältä. Mielestäni nelosolut pitäisi siirtää Alkoista
ruokakauppoihin. Pellervon taloustutkimuksen mukaan oluen matkustajatuonti
puolittuisi, nelosolut halpenisi, kulutus siirtyisi enemmän mietoihin
alkoholijuomiin ja valtion kirstuunkin kilahtaisi yli 50 miljoonaa euroa
vuodessa lisää.
Ehkä nelosoluesta päästään lopulta sinne eurokriisin
lääkkeeseen seuraavalla kerralla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti