keskiviikko 3. huhtikuuta 2013

Oikeat lääkkeet Suomen valtiontalouteen osa 4: Vaikutukset ja maailmantalous


Lopulta sain kehysriihen jälkimainingeissa laskettua tarkemmat vaikutusluvut lääkkeistäni Suomen valtiontalouteen (osat 1, 2 ja 3). Lähtökohtaisesti laskelmat perustuvat vajaavaisiin tietoihin. Lähteinä on käytetty mm. VATT:n tutkimuksia, VM:n lukuja, National Institute Economic Review:n syksyisen ja IMF:n tammikuisen julkaisun tutkimustietoja fiskaalikertoimista. Oletuksena on veronalennuksien staattisten vaikutusten puolittuminen neljän vuoden jälkeen kasvavilla verotuloilla. Staattiset vaikutukset ja kuviot löytyvät alla olevan linkin takaa.


Tulosten kansantaloudelliset ja dynaamiset vaikutukset jakautuvat kolmeen varsinaiseen skenaarioon. Ensimmäisenä on valtionvarainministeriön näkymät vastaavalle ajalle (täydennetty puuttuvin osin IMF:n ennusteilla). Omien esityksieni vaihtoehdoista skenaario 2 (Sken2) perustuu VM:n ennusteisiin talouskasvusta tarkasteluvälillä. En kuitenkaan usko ennusteiden toteutuvan ainakaan vuosien 2013-15 välillä nykytiedoilla. Koen VM:n ennusteet ylioptimistisiksi ja nykyisen tiukan talouskurin spill-over-efektiä aliarvioivaksi. Tämän takia olen laskenut skenaario 1:n (Sken1), joka perustuu huomattavasti heikompiin kasvunäkymiin. Talouskasvukuviossa VModot kuvaa minun odotuksiani Suomen talouskasvusta nykyisen europolitiikan valossa. Lisäksi inflaatioennusteet perustuvat VM:n arvioihin ja uskon niidenkin alittuvan ainakin 2013-15.



Oheisista kuvista näkyy hyvin vaikutuserot eri vaihtoehdoin. Mikäli VM:n ennusteet pitävät paikkansa, on lääkkeeni vaikutukset näkyvillä Sken2-vaihtoehdossa. Kuvien tietojen lisäksi budjetti alijäämä on 2017 VM:n laskelmissa 3,3 miljardia euroa, Sken1:ssä 0,0 miljardia euroa ja Sken2:ssa alijäämä on muuttunut 1,5 miljardin euron ylijäämäksi. Vaikutuksia ostovoiman kehityksen en tarkemmin laskenut, mutta käytännössä tällä hetkellä ostovoiman kehitys Suomessa on negatiivinen ja minun molemmissa esityksissä positiivinen. Lähtökohtana Sken1- ja Sken2-esityksissä on vähintään 1,5% palkankorotukset vuositasolla tarkasteluvälillä. Lisäksi arvio uusien nettotyöpaikkojen syntymisessä on Sken1:ssä 75 000 vuositasolla ja Sken2:ssa 105 000.


 

Maailman ja varsinkin Euroopan taloudella on suuri vaikutus vientivetoiseen Suomen valtiontalouteen. Euroalueen merkitys on nykyisillään reilut 50% viennistä. Siinä, missä Eurooppa ja varsinkin euroalue on hirttänyt itseään tiukalla talouskurilla, on kehittyvissä talouksissa talouskasvua ja Yhdysvallatkin näyttää ekspansiivisemman rahapolitiikan avulla nousevan suosta. Euroalueen paremmin voivissa maissa kuten Suomessa nyt otetaan varovaisia askelia poispäin tiukasta talouskurista ja viimeistään Saksan syksyisten vaalien jälkeen on myös ostovoimaan eli kysyntään kiinnitettävä huomiota. En kuitenkaan usko käänteen tapahtuvan nopeasti ja ongelmamaat painivat vielä pitkään rangaistuspolitiikan vuosia aiheuttamista vahingoista. Lisäksi merkkejä euron valuvian korjaamisesta ei ole lainkaan. Sisäinen devalvaatio, mitä nyt toteutetaan (muistaako kukaan 90-luvun lamaa) on makrotalouden ja taloustieteen näkökulmasta tyhmyyden tiivistymistä. Euroalueella tullaan vielä näkemään rahapolitiikan löysentämistä keskuspankin lainoituksen vahvalla kasvattamisella ja ohjauskoron laskemisella. Ajankohta tälle voi olla jo kesällä, mutta yhtä hyvin vasta ensi vuoden puolella.

Miten sitten oma esitykseni suhtautuu poliittiseen realismiin Suomessa?

Opintotukeen, työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen verovapauteen, ansiosidonnaisen muuttamiseen, yms. näyttää varsin epätodennäköiseltä. Tosin niin näytti asuntolainojen korkovähennykseen puuttuminen joitakin vuosia sitten.

Mahdollisuus seuraavien asioiden muuttamiseen on kuitenkin nykyisellä poliittisella ilmapiirillä Suomessakin mahdollista:

1. Ostovoiman turvaaminen (inflaatio, palkat, ansiotuloveroalennukset, jne.).

2. Kasvua tukeva yritysverotus, joka houkuttelee ulkomaisia investointeja.

3. Menoelvyttäminen (infra, kuntatuet, suoraan kulutukseen ja ostovoimaan suuntautuvat menolisäykset, jne.)

4. Aloittavan ja pienyrittäjän joustot ja kannusteet (ensimmäisten työntekijöiden palkkaus, yritysverotus, työntekijäjoustot, jne.).

5. Yritysrahoituksen turvaaminen (rahastot, pääomasijoitukset, takaukset, jne.).

6. Joustava työttömyysturva ainakin porkkanalla kuten pienet ansiot ilman tukien menettämistä.

7. Omistusasumisen suosimisen heikentäminen suhteessa vuokra-asumiseen ja kotitalouksien säästämisessä yrityssijoittamiseen kannustaminen (asuntolainojen korkovähennyksen alentaminen, myyntivoittojen verottaminen, vuokra-asuntotuotannon säädösten löysentäminen ja rahoituksen tukeminen, pienten osinkojen verovapaus, jne.).

Finanssikriisin jälkeiset Suomen ja euroalueen taantuneet taloudet ovat taloushistorian kannalta tuttua tavaraa. Paniikinomaiset lääkkeet ovat pitkälti tuulesta temmattuja eivätkä nojaudu taloushistoriaan tai taloustieteeseen. Kun kysynnässä on ongelmia ja pankkien tiukentuneet säädökset sekä heikko tila eväävät yrityksiltä rahoituksen, on valtio ainoa taho, joka voi korjata tilanteen. Onneksi Suomessa kehysriihen perusteella on huomattavissa pientä käännöstä, mutta pienimuotoinen korjausliike ei paikkaa hukattuja 3-4 vuotta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti