- Median talouspoliittinen uutisointi
- Paul Krugmanin värikäs kielenkäyttö
- Euroalueen epäonnistunut talouspolitiikka
Viime viikkoinen Maaseudun tulevaisuuden pääkirjoitus
(13.3.) on linjassa nykytavan mukaisen talouspoliittisen uutisoinnin kanssa.
Koko finanssi- ja eurokriisin ajan useat talousoppineet ovat vastustaneet ja
varoitelleet tiukan talouskurin politiikasta. Kuitenkin media on kohdellut niin
Suomessa kuin Euroopassa vallitsevan linjan arkkitehtejä sillkihansikkain. Eikö
taustatyötä talouspoliittisissa aiheissa vaivauduta tekemään vaan tyydytään
vain nopeisiin julkilausumien uutisointeihin?
Talouspolitiikka harvoin on yhtä mediaseksikästä kuin Matti
Nykäsen tempausten seuranta iltapäivälehdissä. Kuitenkin siinä, missä Nykänen
korkeintaan herättää lukijoissa tunteita, väärä talouspolitiikka tuhoaa
massoittain ihmisten elämiä.
Talousnobelisti ja Princetonin professori Paul Krugmanin
perustelut kirjoitustyylistään käy hyvin toteen MT:n pääkirjoituksen kautta.
Hänen mielestään värikäs ja provosoiva kielenkäyttö on edellytys nykyaikaisessa
uutisvirrassa, jotta talouspoliittisista aiheista saadaan keskustelua
aikaiseksi. Eurojohtajien twiittaukset, Rehnin lausunnot ja medioiden
uutisointi Krugmanin kritiikistä ovat osoitus tästä.
Ongelmana on, että mediat elävät liikaa hetkessä eivätkä ota
tarpeeksi selvää taustoista saatikka ole säännöllisesti seuranneet
talouspoliittista tutkimusta. Krugman ei suoraan kuvannut Olli Rehniä
torakaksi, miten MT:n pääkirjoituksessa asia esitettiin. Pidempään aihetta
seurannut tietää myös, että kyseessä ei ole jälkiviisastelusta kuten MT:n
pääkirjoituksessa annettiin ymmärtää.
Krugman puhuu yleisesti zombi- ja torakka-ajatuksista
talouspolitiikassa. Zombi-ajatuksia on ihmisillä, jotka eivät suostu muuttamaan
talouspoliittista ajatteluaan, vaikka todistusaineisto ja tutkimukset
sanoisivat mitä tahansa. Torakka-ajatukset taas perustuvat tietämättömyyteen
tutkimuksista ja talousopeista yleensäkin. Kukin voi nyt ja myöhemmin päättää,
kumpiin ajatuksiin Rehn, Baroso, Merkel, Urpilainen ja kumppanit ovat
syyllistyneet.
Nykyisen euroalueen rangaistuspolitiikan kritisoijia on
turha syyttää jälkiviisastelusta. Paul Krugman ja monet talousoppineet ovat
kritisoineet tiukan talouskurin politiikkaa alusta lähtien. Näihin lukeutuvat
mm. Harvardin Jeffrey Frankel ja London School of Economicsin Paul de Grauwe.
Kritiikki kovenee jatkuvasti, koska todisteet rangaistuspolitiikan
täydellisestä epäonnistumisesta kasvavat. Eurojohtajat eivät käytännössä
lainkaan ole ottaneet oppia tehtyjen ratkaisujen seurauksista.
Oheinen kuvaaja kertoo karua kieltään rangaistuspolitiikan
vaikutuksista talouskasvuun. Kuvaajassa vaaka-akselilla esitetään maiden
sopeutustoimet (menoleikkaukset ja veronkorotukset) suhteessa odotettuun
bruttokansantuotteeseen ja pystyakselilla todellinen bruttokansantuotteen
muutos. Käytännössä, mitä suuremmat sopeutustoimet ovat kyseessä, sitä enemmän
talouskasvu kärsii. Samalla velka suhteessa bruttokansantuotteeseen kasvaa eikä
sopeutustoimilla päästä toivottuun tulokseen.
Sopeutustoimien alkaessa eurokriisin alussa niin sanotut
fiskaalikertoimet arvioitiin reilusti alakanttiin. Euroopan komissio ja EKP olettivat
jokaista sopeutustoimen euroa kohden talouden (BKT) supistuvan keskimäärin
puoli euroa. Nykyisten eurokriisiä koskevien tutkimustulosten (esim. IMF
tammikuu 2013) valossa tuo kerroin on reilusti yli yksi ja pahimmillaan kaksi.
Toisin sanoen säästettyä euroa kohden kansantalous supistuu vähintään euron ja
pahimmillaan kaksi. Oheisessa kuvaajassa tuo suuntaa antava kerroin on
1,4. Otoksessa on Luxemburgia, Maltaa,
Viroa ja Kyprosta lukuun ottamatta kaikki euromaat. Lähteenä on käytetty IMF:n
tilastokantoja.
Rehn ja kumppanit vetoavat siihen, ettei nykypolitiikalle
ole vaihtoehtoa: luottamus lainamarkkinoilla edellyttää tiukkoja sopeutustoimia
ja elvytykseen ei varsinkaan ongelmamaissa ole varaa. Tämä väite ei kestä
lähempää tarkastelua. Korkoihin vaikuttaa euroalueen talous- ja etenkin rahapolitiikka.
Velan määrä suhteessa bkt:een ei suoranaisesti vaikuta korkoihin. Espanjalla
oli alhainen velka ennen kriisiä ja valtiontalous oli kokonaisuudessaan jopa
ylijäämäinen 2000-luvulla. Silti korot lähtivät laukkaamaan kriisissä.
Japanilla on reippaasti yli 200% velkaa suhteessa bkt:een. Japanin uuden
hallituksen ilmoittaessa elvyttävästä talouspolitiikasta ja keskuspankin
avokätisestä lainoituksesta (setelipainatuksesta) valtionlainakorot laskivat
ennätys alhaalle. Lisäksi pörssikurssit nousivat muutamassa kuukaudessa yli
kolmanneksen.
Markkinoiden todellinen pelko on nykypolitiikan
epäonnistumisessa ja euroalueen kyvyttömyydessä käyttää omaa valuuttaa
hyödykseen. Viime vuonna EKP:n pääjohtaja Mario Draghi pelasti euroalueen
tukemalla ongelmapankkeja ja -maita avokätisellä lainoituksella (jälleen
setelipainatuksella). Valtionlainakorot laskivat Espanjassa ja Italiassa
välittömästi.
Nyt eurokriisin lisäaika on loppumassa ja suunta on
yksinkertaisesti muutettava. EKP:n pitää lainoittaa avokätisesti ongelmamaita.
Tämä voi poliittisesti onnistua jakamalla lainapaketti kaikkien euromaiden
kesken samassa suhteessa, miten keskuspankin vastuut on jaettu maiden välillä.
Tällä tavoin myös Suomi saisi ylimääräistä lainaa. Paketin koko pitäisi olla
vähintään 1000 miljardia euroa ja tarpeen vaatiessa myöhemmin lisää. Samalla
ohjauskorko pitää laskea vähintään 0,25%:iin.
Inflaatiolla (saatikka hyperinflaatiolla) pelottelu ei
perustu talousteoriaan eikä -historiaan. Taantuneessa taloustilanteessa, jossa
yksityinen sektori taistelee rahoitusongelmien kanssa, ns. setelipainatus ei
johda äkilliseen inflaation nousuun. Taloushistoriassa hyperinflaation syyt
ovat lähes aina tarjontashokissa, mikä on johtunut mm. sodista tai
maataloustuotannon romahtamisesta. Näitä ongelmia euroalueella ei ole.
Euroalueen varsinaiset ongelmat ovat kysynnän puuttumisessa,
mihin valtiot voivat vaikuttaa talouspolitiikalla. Suomessa keinoja olisi
esimerkiksi laskea roimasti yhteisöverokantaa, ajamalla ostovoimaa turvaavia
palkankorotuksia ja alentamalla ansiotuloverotusta. Meillä siihen on erityisesti
varaa. Velan suhteen olemme OECD-maista kolmanneksi paras: valtion
rahoitustuotot ovat suuremmat kuin valtionlainojen korkomenot ja olemme
nettovelattomia.
Taantunut talous ei ole oikea aika huolestua budjettialijäämistä. Tiukalle talouskurille on paikkansa ja sitä kutsutaan nousukaudeksi, jolloin säästetään pahan päivän varalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti