maanantai 18. maaliskuuta 2013

Kyproksen kitkerä paketti maustettuna Venäjän mafialla


Eurokriisin järjetön rangaistuspolitiikka huipentuu toistaiseksi Kyproksen pelastuspaketissa. Inkvisitiomaiset tukipakettiehdot syöksevät Kyproksen talouden syöksykierteeseen, jossa velka suhteessa bruttokansantuotteeseen kasvaa räjähdysmäisesti. Roimat budjettialijäämät ovat taattuja pitkäksi aikaa, kun työttömyys nousee jo nykyisestä 15%:sta Espanjan ja Kreikan lukemiin. Samalla valtion tulopohja murenee täysin. Kun tähän yhdistetään EU:n talletussuojan rikkominen ja siitä aiheutuva talletuspako, on Kyproksen tie valettu verisillä raipaniskuilla.

Kyproksen pankkikriisin kokoluokka on samanlainen kuin Islannissa 2008. Huipussaan Islannin pankkien vastuut olivat kasvaneet kymmenkertaiseksi maan kansantalouteen verrattuna. Kyproksella vastaava luku oli kahdeksan ja seuraavaksi pahimpana Euroopassa oli Irlanti yli neljän kertoimella. EU:n ja euroalueen pankkivalvonnassa on syytä ottaa oppia, jotta vastaavan kokoluokan riskit eivät pääse syntymään.

Eurokriisiä edeltävänä aikana Kypros oli kansantalouden hoitamisessa hieman keskikastia parempi maa Euroopassa. Ennen kriisiä julkinen velka(suhde) oli selkeästi Saksaakin pienempi ja budjetti kääntynyt ylijäämäiseksi. Kriisiä edeltävänä aikana työttömyys oli vain neljän prosentin luokkaa.

Nyt Kreikan lainojen realisoituessa Kyproksen pankeissa maan oma hallitus on Venäjän mafian ja Putinin pelossa laittamassa omia kansalaisiaan maksamaan pankkijärjestelmän holtittomuudesta johtuneen laskun. Vaarana on myös markkinoiden luottamuksen mureneminen entisestään EU:n talletussuojan (suoja koskee talletuksia 100 000 euroon asti) rikkomisesta: voiko sama tapahtua muissakin ongelmamaissa?

Lähtökohtaisesti tuhoisan talouspolitiikan vaatiminen Kyprokselta tukipaketin vastineeksi on järjetöntä. Tästä olen paasannut muissa blogimerkinnöissäni (lähteinä lukuisat tutkimukset ja arvostetut ekonomistit) ja todistusaineistot sen epäonnistumisesta ovat kasautuneet nykykriisissä saatikka sitten taloushistoriassa ja -teoriassa.

Kyprokselle on annettava lainoitusta, koska ilman omaa valuuttaa heidän keinot ovat rajallisia vastata pankkikriisiin. Islannilla tilanne oli toinen 2008, jolloin oman valuutan arvo markkinaehtoisesti puolittui nopeasti (sivuhuomautuksena Islannin keskuspankki teki pahoja virheitä juuri ennen kriisiä ja kriisin hoidossakin). Tätä kilpailukykyä parantavaa rahoitusjärjestelmän mekanismia ei eurossa ole ongelmamaille. Saksan jättimäiset vaihtotaseen ylijäämät pitävät edelleen euroa liian vahvana ongelmamaille, jotka taas pitävät euroa liian heikkona Saksalle. Nykyisen rangaistuspolitiikan keskinkertaiset sisäisen devalvaation tuomat kilpailukykyparannukset ongelmamaissa kalpenevat siitä aiheutuvien muiden seurausten rinnalla.

Islanti jätti pitkälti maksamatta ulkomaiset saatavat pankeiltaan. Tämä sijoittajavastuu pitäisi olla lähtökohta myös Kyproksen tapauksessa. Tukipaketin ehtona pitää olla EU:n talletussuojan koskemattomuus. Vastapainona ulkomaisilta tilinomistajilta voitaisiin leikata puolet 100 000 euroa ylittävältä osalta ja tarvittaessa enemmänkin. Kyproslaisten talletuksien leikkaamisessa tuonkin rajan ylittävältä osalta olisin varovainen, joskin se on mahdollista talletussuojan puitteissa.

Nyt aiheutunut Kyproksen talletuspako on myrkkyä kansantaloudelle. Toimiva rahoitusjärjestelmä on elinehto kuluttajien ja yrityksien toiminnalle. EU:n on tarjottava muskelit Kyproksen päättäjille, jotka pelkäävät venäläistä mafiaa ja Putinia. Jos Venäjän johto haluaa suojata  oligarkiensa rahanpesutalletuksensa, niin tulkoot tukipakettiin mukaan. Tällöin talletuksien leikkauksia voidaan lieventää myös ulkomaisten talletusten osalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti