·
Yhteisöverokanta
ja investoinnit
·
Pienten
yritysten verotus ja työntekijöiden palkkaus
·
Täystyöllisyys
ja työttömyysturvan joustot
Ei tarvitse olla enää ekonomi nähdäkseen kehittyneiden
valtioiden tiukan talouskurin (austerity) epäonnistuneen täysin finanssikriisin
lääkkeenä. Yhdysvalloissa, Briteissä ja euroalueella mukaan lukien Suomi on
lähdetty leikkausten ja veronkorotusten tielle. Euroalueella pelätty tupla-v,
eli taantuman ja pahimmillaan laman, uusiutuminen on todellisuutta. Koko
finanssikriisin jälkeistä aikaa vaivanneet luottamuskeijuun tai muuhun
satuolentoon perustuneet ylioptimistiset odotukset talouskasvun kehityksestä
ovat yhä läsnä. Suomen on korkea aika hypätä tästä junasta pois ja vaihtaa
talouskasvun veturiin. Muut seuraavat varmasti perässä - Saksakin.
Valtion talouspolitiikan tavoitteena pitää olla
täystyöllisyys ja investointien sekä kotimaisen kysynnän lisääminen.
Perusekonomisti voi kertoa keinot päästä tavoitteisiin, mitkä eivät ole ydinfysiikkaa.
Poliittisen järjestelmän kyvyttömyys tehdä oikeita ratkaisuja on ongelma, joka
saa jo naurettavia piirteitä. Käyn tässä ja ainakin seuraavassa kolmessa
blogimerkinnässäni läpi lääkkeitä Suomen taloustilanteeseen. Ensimmäiseksi
tarkastelen yritysympäristöä. Tulevissa käydään läpi mm. kysyntään vaikuttavia
tekijöitä, menoja ja puhutaan toisiaan tukevista toimenpiteistä sekä euroalueen
talouspolitiikan vaikutuksista Suomeen. Lopuksi tarkemmin kaikkien
toimenpiteiden vaikutuksista kansantalouteen ja mahdollisista muutoksista
nousukauden aikana.
Täystyöllisyyteen pääsy vaatii useita toimenpiteitä.
Ensimmäisenä yhteisöverokantaa (yritysverotusta) pitää laskea 15-16%
tietämille (en nyt suoraan peesaa EK:ta, enemmänkin Raimo Sailasta). Joka
tapauksessa verrokkimaa Ruotsi pitää ohittaa kirkkaasti, koska
yhteisöverokannan merkitys kansainvälisessä avotaloudessa on kasvanut. Tutkimusten
(De Mooij ja Ederveen 2008) mukaan prosentin ero vertailuympäristöön yhteisöverokannassa
merkitsee suhteessa 3,3% eroa ulkomailta tuleviin suoriin investointeihin.
Toisin sanoen nykyisillä ratkaisuilla Ruotsi saa ulkomaisia investointeja yli 8%
enemmän suhteessa Suomeen (Ruotsissa verokanta
22% ja Suomessa 24,5%). Näin houkutellaan lisää investointeja ja yrittäjyyttä
Suomeen. Työllisyysvaikutukset näin kovalla yhteisöverokannan laskulla olisi
seuraavan viiden vuoden aikana todennäköisesti kymmeniätuhansia uusia
työpaikkoja. Lisäksi invest in Finland-tyyppistä investointeja houkuttelevaa
maakuva- ja yritysympäristömarkkinointia pitäisi tukea useammalla kymmenellä
miljoonalla eurolla enemmän vuositasolla.
Pienten yritysten tukeminen verotusta laskemalla ja
työvoiman palkkausta helpottamalla ovat seuraavat toimenpiteet. Aloittavan
yksinyrittäjän verotus suhteessa vastaavatuloiseen palkansaajaan on tällä
hetkellä osin jopa korkeampi eikä kannusta yritysriskin ottamiseen. Listaamattomien
yhtiöiden osinkojen verovapaus maksimissaan 60 000 euroon saakka, mikäli
nettopääoma yrityksessä on tarpeeksi suuri, ei toimi tutkimusten mukaan
toivotusti kasvuyrittäjyyttä tukevasti vaan pitäisi poistaa. Tilalle ehdotan
esimerkiksi 10 000 euron osinkojen verovapautta kaikille listaamattomille yhtiöille.
Lopuista osinkotuloista maksetaan pääomatuloverotuksen mukaan. Tämä vaatii
osaltaan pääomaverotuksen uudistamista lähemmäksi ansiotuloverotusta:
esimerkiksi porrastamalla 30% 50 000, 32% 100 000 euron
pääomatuloihin asti ja 36% (uusi luokka) yli menevästä osuudesta.
Alla olevassa kuvassa vertaillaan yritysverotusta
pienyrittäjän (osakeyhtiö) ja palkansaajan välillä joiden YEL:n ja
työnantajamaksujen jälkeinen voitto ja bruttopalkka on noin 39 200 euroa.
Pienyrittäjän nettovarallisuuden ollessa nolla, tuloverotus on suunnilleen sama
nykyisellä mallilla, mutta nettovarallisuuden ollessa 50 000 euroa kyseisellä
pienyrittäjällä saa pienyrittäjä 4 500 euroa osinkoja verovapaana. Tämä
pienentää optimissa pienyrittäjän verotusta muutamalla prosenttiyksiköllä
palkansaajaan nähden. Uudessa mallissa kyseisen pienyrittäjän verotus laskisi
reilusti verrattuna palkansaajaan, mikä kannustaisi yrittäjäriskin ottamiseen ja
mahdollistaisi myös nopeamman kasvun aloittavalle yrittäjälle.
PK-yrityksiin tehtävät pääomasijoitukset pitäisi tietyin
reunaehdoin olla 50% pääomatuloista verovähennyskelpoisia. Näin parannetaan
nykyistä tiukentunutta rahoitustilannetta pk-yritysten kohdalla ja osaltaan
mahdollistetaan myös yrityskasvua.
Edellä mainitun verotuksen kautta helpotetaan aloittavan ja
yksin yrittävän verotusta. Suuremmista kotiutettavista osingoista maksetaan
suurempi efektiivinen vero, mutta kuitenkin alhaisempi kuin palkkatuloista,
jolloin yrittäjäriski huomioidaan.
Pörssiyhtiöiden osinkojen verotus pitäisi muuttaa 3 000
euroon asti verovapaaksi, jolloin vapautetaan huomattava määrä kotimaista
pääomaa vahvistamaan pörssiyritysten omistajuutta. Pörssiosinkojen verotus
olisi muutoin vastaava kuin listaamattomien yritysten. Poikkeuksena
pitkäaikaista omistajuutta voidaan suosia sallimalla esimerkiksi viiden vuoden
omistajuuden jälkeen myyntivoitoista 30%:n verovapaa osuus.
Edeltävät muutokset yritysten verotukseen myös
yksinkertaistavat verotusta, mihin pitää tehokkaassa verotusjärjestelmässä
pyrkiä. Osinkojen jaottelu ansiotuloverotukseen, verovapaisiin ja
pääomatulovero alaisiin osiin poistuisi.
Aloittavan yrittäjän ensimmäisen työntekijän palkkausta
pitäisi helpottaa tarjoamalla työnantajamaksuihin helpotusta. Yrittäjäkyselyjen
mukaan tämä olisi suurin yksittäinen kannustin ensimmäisen työntekijän
palkkauksessa. Valtio voisi maksaa ensimmäisen 100% ja toisesta
henkilötyövuoden työnantajamaksuista
50%. Lisäksi viiden tai alle työntekijän yrityksissä koeajan pituutta
pitäisi olla mahdollista pidentää puoleen vuoteen, millä vähennettäisiin
pienissä yrityksissä erityisesti painottuvaa rekrytointiriskiä. Viiden
työntekijän tai alle yrityksissä yhden ulkoisen työntekijän työnantajamaksuista
valtion tulisi maksaa 25%. Edeltävien työnantajamaksualennuksien ylärajana
voisi olla esimerkiksi työntekijän 30 000 euron bruttopalkat. Edeltävät
muutokset lisäisivät pienten yritysten työllistämistä muutaman vuoden
aikavälillä useammalla kymmenellätuhannella uudella työpaikalla. Pienten
yritysten puskurimaista työllisyyden ylläpitoa taantumissa ei sovi myöskään
unohtaa.
Kotitalousvähennys pitäisi palauttaa aikaisemmalle tasolle
(3000 euroon asti 60%). Tämä vahvistaisi osaltaan kysyntää ja lisäisi
henkilötyövuosia kansantalouteen.
Pitkään puhuttuja työttömyyteen liittyviä kannustinloukkoja
pitää lopulta purkaa. Ansiosidonnaisesta päivärahasta kirjoitan seuraavassa
blogimerkinnässä. Ensimmäinen teko olisi kuitenkin sallia jonkin asteinen
työnteko työttömälle ilman tukien välitöntä poistamista (esim. 300 euroa kuussa).
Nykyisessä tietoliikenteen ja tietojärjestelmien maassa työnteon ja
työttömyyden rajapinnan tiedon kulun pitää olla mutkatonta eikä tukia saa vetää
liian nopeasti pois. Nykyjärjestelmä ei yksinkertaisesti ole kannustava
varsinkaan matalapalkkatyön vastaanottamiseen. Valtion pitää muistaa, että
vähävaraisten ja matalapalkkatyöläisten saama kaikki ”ylimääräinen” tuki tai
ansio valuu kuitenkin välittömästi talouden kiertoon kulutuksen kautta
Kuva
1 USA:n työttömyyden laskun korrelaatio yleisen osakeindeksin muutoksiin
(S&P 500). Lähde: FRED.
Kansantalouden kestävyyden ja inhimillisen oikeudenmukaisuuden
kannalta on pyrittävä täystyöllisyyteen (ks. oheisen kuvan vahva korrelaatio
jenkeissä osakekurssien ja työttömyyden vähenemisen suhteen). Tähän avaimet
löytyvät toimivasta yritys- ja sijoitusympäristöstä sekä vahvasta, mutta
joustavasta yhteiskunnan tukiverkostosta kansalaisille. Täystyöllisyydellä
minimoidaan työttömyydestä aiheutuvat kertautuvat sivukulut kansantalouteen ja
mikä tärkeintä, inhimillinen kärsimys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti