·
Inframenot
·
Työurien
pidentäminen
·
Leikkaukset
nousukaudella
Edeltävissä osissa käsittelin pitkälti verotuksellisia
muutoksia Suomen valtiontalouteen. Tässä osassa keskityn valtion
menoleikkauksiin ja lisäyksiin. Johtoajatuksena on vastaaminen talouden
masentuneeseen tilaan: vienti ei vedä, investointeja ei synny, rahoitus niin
yrityksillä kuin kuluttajilla on tiukassa ja kysyntää uhkaa jatkuvasti
ostovoimaongelmat. Tätä taustaa vasten julkisen talouden on velkarahalla saatava
talouden pyörät pyörimään ja näin ollen potkaistava talouskasvu liikkeelle. En
käy kaikkia menokohteita julkisessa taloudessa läpi vaan keskityn suppeampaan
käsittelyyn.
Jos jostakin julkisen puolen menolisäyksistä on
taloushistoriassa laajaa kokemusta, ovat ne infrastruktuurisijoitukset nykyisen
kaltaisessa taloustilanteessa. Infra sisältää paljon muutakin kuin
liikenneyhteydet, mutta etenkin tiestön peruskunto rapautuu jatkuvasti ympäri
Suomea. Lisäksi uusista liikenneväyläinvestoinneista on jo paljon erilaisia
laskelmia (esim. Helsinki-Pietari, Helsinki-Tallinna ja yhtälailla Suomen
sisäiset tie- ja raidehankkeet). Näistä pitää valita välittömien työllisyysvaikutusten
ja elinkaarivaikutusten kannalta sopivammat kohteet. Myös muu infra kuten
vesi-, energia- ja lämmitysjärjestelmät ovat tärkeitä sijoituskohteita (esim.
energiatehokkaan korjausrakentamisen tukeminen). Suomen infra on huomattavasti
paremmassa kunnossa kuin esimerkiksi jenkkien tai Etelä-Euroopan, mutta kyllä
meilläkin riittää kohteita, joiden kautta vaikutukset kansantalouteen on se
puolitoista euroa sijoitettua euroa kohden. Seuraavaksi neljäksi vuodeksi
valtion pitää lisätä vähintään 500 miljoonaa euroa vuositasolla infraan ja
2013-14 aikana vielä ylimääräiset 500 miljoonaa.
Valtion ja eläkerahastojen pitää muodostaa suuruudeltaan 3-4
miljardin euron pääomarahasto investointeja varten. Tämän kanssa pitää olla
hyvin varovainen, jotta valtio ei ala valita voittajia kansantaloudessa tai
ylläpidä mätiä rakenteita. Sijoituksilla ja investoinneilla pitää olla selkeä elinkaarituottolaskelma.
Huomio pitää olla erityisesti pitkäaikaisilla investoinneilla, joilla voi
muutoin olla vaikeuksia saada markkinaehtoista rahoitusta. Tällaisia kohteita
olisi mm. infrasijoitukset, kaivostoiminta, vihreä talous ja yritykset, jotka
tarvitsevat suuria pääomia ottaakseen seuraavan askeleen kansainvälisillä
markkinoilla (esim. energiainnovaatioissa tämä rahoitus on tällä hetkellä
heikkoa). Sitran, Tekesin ja Finnveran pitää jatkossa rahoittaa paremmin
liikekonsepti-innovaatioita. Toisin sanoen Suomessa vaaditaan liikaa
insinöörimäistä tuotekehitystä vastineeksi rahoituksesta sen sijaan, että
hyödynnetään olemassa olevaa teknologiaa myynti- ja markkinointi-innovaatioissa.
Suoria yritystukia sinänsä pitää karsia kovalla kädellä.
Tätä ei suoraan voida vielä tehdä nykytilanteessa, mutta tavoitteina olisi
takapainotteisesti viiden vuoden kuluttua saavuttaa 0,7-1,0 miljardia alempi
taso. Voittajien valinta ei saa kuulua julkisen vallan tehtäviin nykyaikaisessa
markkinataloudessa. Pahimmillaan tämä johtaa epäterveiden rakenteiden
ylläpitoon ja vahvistaa syklisiä taantumia (kansantaloudellisesti
myötäsyklistä).
Opintotukea pitää muuttaa lainapohjaisemmaksi. Suoran
tukirahan määrää pitää laskea nykyisestä reilusta 900 miljoonasta eurosta
vähintään 300 miljoonalla eurolla. Tämä korvataan opintolainalla, jota pitää
korottaa kokonaisuudessaan yli tuon vähennettävän määrän. Opintolainan
takaisinmaksuun tarjotaan vastapainoksi helpotuksia. Takaisinmaksu aloitetaan
vasta opiskelijan päädyttyä työelämään ja saavutettua tietyn tulotason. Myös
opiskelijoiden työssäkäyntirajoja opiskeluiden aikana pitää nostaa eikä pelätä
opiskeluajan pitkittymistä. Säästöt opintotuesta kohdennetaan perus-, ammatilliseen
ja korkeakouluopetukseen mm. palkkaamalla opetushenkilökuntaa vähintään 3000
henkilötyövuodella lisää. Lisäksi valtion on yhä tarjottava lisärahoitusta
yliopistojen pääomittamiseen sillä ehdolla, että jokaista valtion euroa kohden
yliopiston on kerättävä 25-40 senttiä ulkoa tulevaa rahoitusta. Julkisella
puolella pitää myös opetussektorilla hakea tehostusta byrokratiaa vähentämällä
ja tietojärjestelmiä parantamalla.
Terveydenhuollossa ja sosiaalitoiminnassa valtion menoja
pitää vähentää viiden vuoden tähtäimellä perustasosta vähintään 600 miljoonaa
euroa ammattimaistamalla taloushallintoa sekä hankinta- ja ostotoimintaa.
Lisäksi tietojärjestelmien yhdistämistä kaikessa terveys- ja
sosiaalitoiminnassa pitää edelleen jatkaa. Kunnallisella puolella ammattimaista
yhteishankinta- ja ostotoimintaa pitää erityisesti kehittää. Myös tulosvastuun
lisääminen on tarpeen. Viimeistään tämän kautta myös julkisen puolen
irtisanomissuojaa on heikennettävä. Kuntien yhdistymisissä syntyneet vuosien irtisanomissuojat
ovat tässä suhteessa nykymallin irvikuvia.
Subjektiivista päivähoitoa on syytä rajoittaa, mutta ei
kokonaan poistaa. Kustannussäästötavoite on 75% ja kunnille koituvista
säästöistä 75% suunnataan valtion kassaan vähentämällä kuntien valtiontukia.
Yhteisöverokannan alentamisesta aiheutuvasta tulomenetyksestä kunnille korvataan
kahtena seuraavana vuonna korottamalla valtionosuuksia 250 miljoonalla. Tämän
jälkeen korotettu tuki lasketaan porrastetusti ja viimeistään 2020 poistetaan
kokonaan.
Maatalouden talouspolitiikasta voisi kirjoittaa
laajemminkin, mutta tärkeintä on nyt rahoittaa suomalaisen maaseudun
elinvoimaisuus siirtymäajan ylitse. Viimeistään kymmenen vuoden päästä
kotimaisen maatalouden kannattavuus paranee markkinaehtoisesti, kun Aasiassa
päästään todenteolla lihan makuun. Jo huoltovarmuuden näkökulmasta
kannattavuudeltaan romahduspistettä uhkaavasti lähenevän maatalouden tukeminen
on perusteltua. Varsinkin rakenteelliseen uudistamiseen suunnattua
maataloustukea pitää lisätä vähintään 200 miljoonalla eurolla vuositasolla
seuraavalle viidelle vuodelle.
Maahanmuuton integroimiseen ja työperäisen maahanmuuton
vahvistamiseen on myös syytä lisätä vähintään 100 miljoonaa euroa vuositasolla.
Tuottavuuden yleisen lisäämisen ohella tämä on tärkeä rakenteellinen tekijä
2020-luvun Suomessa huoltosuhteen (työssäkäyvien suhde työssä käymättömiin)
heikentyessä.
Työurien pidentäminen on tärkeimpiä tekijöitä julkisen
talouden kestävyyden kannalta. Suhtaudun kuitenkin skeptisesti tekniseen
eläkeiän nostamiseen. Kannatan alarajan nostamista 63 ikävuodesta 65 ikävuoteen
(esim. 2020 64v ja 2030 65v). Suurin huomio pitää kuitenkin kiinnittää muun
muassa työssä jaksamiseen, esimiesjohtamiseen, tehokkaaseen
koulutusjärjestelmään ja joustavaan työttömyysturvaan. Mielenterveyteen ja
työssä jaksamiseen pitää lisätä vähintään 200 miljoonaa euroa vuositasolla. Vaikka
Suomessa eliniänodote ei ole yhtä vahvasti sidoksissa elintasoon kuin jenkeissä
(hyvätuloisilla mm. parempi terveydenhoidon saatavuus verrattuna heikompituloisiin), on se myös meillä merkityksellinen tekijä eläkeikärajoja
päätettäessä. Lisäksi nykyinen elinikäkerroin eläkkeissä ottaa jo
eliniänodotteen kasvun eläkkeissä huomioon.
Kokonaisuudessaan julkisia menoja on lyhyellä tähtäimellä
lisättävä. Samalla on tehtävä rakenteellisia muutoksia, joilla estetään
rapautuneiden rakenteiden ylläpitoa. Menoleikkauksien suhteen pitää olla
varovainen nykyisessä taloustilanteessa. Leikkaukset, jotka vaikuttavat suoraan
kysyntään (työttömyystuki, matalapalkkaisten tuet, inframenot, maataloustuet, yms.)
ovat nykytilassa pahinta myrkkyä kansantaloudelle. Mahdolliset leikkaukset
nykytilassa pitää kohdistaa niille, joilla on kantokykyä eikä suoraan vaikuta
heidän kulutuskäyttäytymiseen yhtä voimakkaasti kuin heikompi tuloisilla. Tosin
mielestäni Suomen ei tarvitse tehdä sopeutustoimia leikkauksin nyt, mutta
nousukaudella kyllä. Minun suunnitelmani tähtää talouden elpymiseen muutamassa
vuodessa. Tällöin minusta tulisi tiukan talouskurin kannattaja, joka ajaa
voimakasta julkisen talouden pienentämistä ja markkinaehtoisempaa yhteiskuntaa.
Seuraavassa ja viimeisessä osassa käyn läpi edeltävien osien
kokonaisvaikutuksia kansantalouteen ja pohdin kansainvälisen taloustilanteen
vaikutuksia Suomen talouteen. Lisäksi pohdin esitystäni poliittisen
päätöksenteon kannalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti