Hallituksen kehysriihen tulokset muistuttavat humalaista
strategiapäivää. Ensin tuli nousu, jossa yhteisöverokannan alenemisesta ja
osinkoverotuksen kiristämisestä pääpiirteissään sovittiin. Sitten tuli lasku,
jossa yksityiskohdat unohtuivat. Seurauksena syntyi krapulanmakuinen
kompromissi.
Yhteisöveroalennus oli välttämätön, mutta yritysverotus
kokonaisuudessaan kiristyi. Oheisessa kuvassa näkyy vertailua naapurimaihin ja
OECD-maiden keskiarvoon. Suunta on oikea eli voittojen kotiuttamisen verotuksen
kiristämisessä samalla yhteisöverotusta alentamalla. Tutkimusten mukaan
prosenttiyksikön ero vertailumaan yhteisöverokantaan vaikuttaa 3,3% muutokseen
ulkomailta tuleviin investointeihin (De Mooij ja Ederveen 2008) suhteessa
kyseiseen vertailumaahan.
Verotuksen yksinkertaistaminen on taloustieteen näkökulmasta
suotavaa ja hallitus osin onnistuikin tässä. Tulos vain jäi puolitiehen ja sai
irvokkaitakin piirteitä. Hämmästelen, kuinka röyhkeästi Kokoomus jälleen
profiloitui suurten yritysten edunvalvojaksi pienten ja aloittavien yrittäjien kustannuksella.
Toisaalta ihmettelen, miten SDP ja Vasemmistoliitto päästivät läpi suurten
listaamattomien yritysten osinkohelpotukset. Kyllä Arhinmäenkin olisi pitänyt pystyä
tämä laskemaan käytettävissä olevilla tiedoilla budjettikehyksiä hierottaessa.
Suurin yllätys, mikä itseltänikin jäi huomaamatta, oli pörssiyhtiöiden
suuromistajien (yli 10% osakekannasta) saama verohelpotus. Heidän osinkojaan
verotetaan käytännössä vastaavasti kuin listaamattomien yritysten. Vastapainona
pienyrittäjän verotus kiristyi absoluuttisesti ja varsinkin suhteessa suuriin
yrityksiin.
Kaavailtu uudistus yritysverotuksessa lisää ulkomaisia
investointeja Suomeen. Mahdolliset dynaamiset vaikutukset jäävät kuitenkin
pienemmäksi, koska samalla ei tehty muutoksia, jotka vahvistaisivat tätä
vaikutusta. Näitä olisi esimerkiksi ollut ostovoiman lisääminen
ansiotuloverotusta keventämällä, energiaverojen alentaminen (tai ei ainakaan korottaminen
kuten nyt), aloittavan ja pienen yrityksen työntekijän palkkausriskin
pienentäminen ja laittomien lakkojen kovempi sakottaminen.
Kasvua ei tue listaamattomien yhtiöiden osinkoverotusmuutos,
joka näillä näkymin vaikuttaa myös vastaavasti osaan pörssiyhtiöistä.
Seurauksena yritysten taseet vääristyvät, kun veromalli suosii oman pääoman kautta
nettovarallisuuden kasvattamista. Toisin sanoen vieraan pääoman käyttöä kasvun
mahdollistajana vähennetään. Uudessa mallissa 8% osinkoa nettovarallisuudesta
verotetaan vain 7,5-8%. Tämän ylittävältä osalta vero on 30-32%. Aloittavalla
ja pienyrittäjällä ei pahemmin ole nettovarallisuutta, eli he joutuvat
maksamaan veroa yhtälailla kuin palkansaajat. Toisin sanoen yrittäjäriskin ottamista
ei kannusteta mitenkään.
Lisäksi listaamattomien yhtiöiden jo maissa olevat halut
listautua pörssiin vähenevät entisestään. Lisäksi kotimainen osakeomistajuus
pörssissä vähenee osinkoverotuksen kiristyessä roimasti tavallisilla
tallaajilla.
Mitä sitten olisi pitänyt tehdä?
Listaamattomissa yrityksissä koko nettovarallisuuteen sidottu
osinkoverotuksen helpotus olisi pitänyt poistaa. Tilalle olisi annettu
esimerkiksi 10 000 euron osinkojen verovapaus koko jaettavasta osingosta.
Tämä olisi kannustanut yrittäjyyteen ja huomioinut aloittavan sekä pienen
yrittäjän yrittäjäriskin. Lisäksi pienyrittäjän ensimmäisen ja ensimmäisten
työntekijöiden palkkauksessa pitäisi antaa työnantajamaksuhuojennuksia.
Ensimmäisten työntekijöiden palkkaukseen liittyy yrittäjällä suuria riskejä.
Virheellinen rekrytointi voi pahimmillaan kaataa yrityksen ja vähintään leikata
kasvunäkymiä.
Pörssiosinkojen verotuksessa osingot pitäisi olla 2000-3000
euroon asti verovapaita. Tämä toisi pörssiin voimakkaasti lisää suomalaisia
piensijoittajia ja vahvistaisi kotimaista omistajuutta. Edeltävillä muutoksilla
myös listaamattomien yhtiöiden halut listautua pörssiin kasvaisivat.
Itse olisin alentanut yhteisöverokantaa 15-16% tietämiin ja
tuonut pääomaverotukseen uuden luokan: yli 100 000 euron pääomatuloista
maksettaisiin 36% pääomatuloveroa. Näillä muutoksilla yritysverotusaste olisi
säilynyt suunnilleen ennallaan, mutta roima yhteisöverokannan alentaminen
mahdollistaisi ns. positiivisen shokin syntymisen ulkomailta tuleviin investointeihin.
Sokerina pohjalla on yritysten edustuskulujen vähennyksen
poistaminen. Kannatan poistoa, mutta vasta nousukaudella. Jo nyt ravintola- ja
etenkin tilausravintolatoiminta on finanssikriisin jälkeen paininut ongelmissa,
kun yritykset leikkaavat ensimmäisenä yritystilaisuuksien tarjoilusta. Muutos
näkyy heidän toiminnassaan eli varsinkin matalapalkkaisten työpaikkojen ja
-tulojen vähenemisenä. Tämä ryhmä taasen kuluttaa kaiken eli
kansantaloudellisesti edustuskulujen vähennyksen poisto nykyisessä
taloustilanteessa maksaa kansantaloudelle säästettyä euroa kohden reippaasti yli
euron ja pahimmillaan vajaat kaksi euroa.
Mielenkiinnolla jään seuraamaan, kuinka kasvun kannalta merkityksetön ja osin jopa haitallinen suurten yritysten osinkoverotuksen roima huojennus etenee nykyhallituksen käsissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti